Tuesday, February 12, 2013

Red Velvet yg Menyedihkan

Assalamualaikum..

Hari ni aku masih di mood cuti lagi. ingat tak azam aku untuk nak try mcm2 resepi waktu cuti ni. so semalam buat laa kek red velvet. kek tu mmg sedap. sbb first time aku rasa waktu tu ada kenduri cukur rambut kat rumah sepupu. so dia bg cup cake red velvet.. sangat laa sedap sampai mak aku punya, kakak aku punya, ayah aku punya pun aku makan.. senang cerita aku dah fall in love la kat red velvet tu. aku pun gunakan laa perkhidmatan pak cik google untuk search resepi kek red velvet. Asalnya nak buat cup cake jugak laa.. so bermula laa al kisah.

Pagi tu aku cari cup kertas. aku cari dan cari laa yg keras sbb takut bila letak die tak laa mengembang. tapi tak ada. aku dah tak tahu nk cari kat mana. sbb semua kedai tutup. kac CNY mesti laa semua kedai tutup. So aku pun tukar idea, aku buat dalam tray muffin. aku pun pergi giant cari tray muffin yg murah2. kau pun jannah nk shopping barang masakan tunggu laa gaji minggu depan.. hmmm.. tapi aku jumpa la jugak yg murah.. ahhh.. gembiranya hati..

Sampai je rumah aku dah tak sabar nk buat cup cake red velvet. aku pun ukur laa tray muffin dengan oven aku yg sekangkang kera tu je. tak muat nak masuk.. :'( membazir jee.. Maka sesuai laa perumpaan ukur baju di badan sendiri.. haaa.. dah tahu oven tu kecik je kenapa nk beli tray muffin yang sampai 12pcs punya!!! aku pun keluar balik pergi cari cup kertas.. dan aku beli jelaa cup yg mcm biasa punya. bukan yg keras taw. so mcm biasa seperti yg telah dijangka tp masih nk try jugak. cup tu mengembang laa sayang oii.. sedih ni sedih.. tapi tetap tak berputus asa. aku tak menggunakan cup dah. aku terus boh dalam loyang.



Dalam tengah try resepi tu, aku dah perasan red velvet aku tak berwarna merah.. dia more to brown color. tapi tetap jugak beri kata-kata positif dalam diri ni. "TAK APA JANNAH!! NANTI DIA DAH MASAK DIA JADI LA WARNA MERAH" bertapa semangatnya aku nk sejukkan hati sendiri. walhal dah tahu benda tu warna coklat. aku pun pelik kenapa tak jadi warna merah.. dorg pakai pewarna brand apa ha?? ke aku salah sukat? ke serbuk koko aku terlebih?? haa.. mcm tu laa aku blur time buat kek ni..

Masa aku buat kek tu, anak-anak buah aku tolong.. well dorg kan girls, so kena la belajar mcm auntie dia ni.. hekk!! so bila dah tak jadi aku pun merungut.

Usu : Habis kek usu dah tak jadi dh :(
Niece : tapi sedap laa usu. sambil memakan sisa adunan yg melekat di mangkuk
Usu : hehh!! usu suruh letak kat singki laa.. ayoo korg ni..
Niece : HAHAHA..

budak-budak ini begitu innocence sampai tak tahu yg aku buat tu tak jadi.. bila kek sudah masak aku pun ayat dorg usu tak jadi buat kek red velvet. usu buat kek coklat.. (banyak la kau jannah, nk nipu bebudak tu, padahal kek kau tu tak jadi!)

So sekian laa cerita kesedihan aku dgn kek red velvet yg tak jadi

p/s : kakak aku cakap jangan give up. try resepi lain. resepi yg kau tgk tu org tu tak bg sukatan yg betul.. ahahha..



Gambar curi dari pakcik google. one day i will make sure laa, i can make it real. huh!